LoesJanssen.reismee.nl

Jippie het is nog steeds heel leuk!

Lieve mensen in het koude Nederland. Al weer een hele tijd geleden heb ik iets voor jullie geschreven. Door de leuke tijd die ik hier heb vergeet ik het een beetje.

Laat ik beginnen met het onderzoek, tenslotte ben ik daarvoor in Suriname. In het begin was het lastig om afspraken te maken met Marrons in Paramaribo. We begonnen met twee kunstenaars, die vooral heel veel vertelde. Al snel kwamen wij ook in contact met werknemers van het ministerie van regionale ontwikkeling en het ministerie van buitenlandse zaken. Grappig om te zien dat je hier gewoon naar binnen kunt lopen zelfs zonder afspraak. Daarnaast lukte het ons ook om een kapitein (dorpshoofd die alle beslissingen maakt) van een Marronsdorp te interviewen, erg interessant om meer over deze cultuur te weten te komen. Eigenlijk zou ik deze week de hele week in het binnenland verblijven maar op het allerlaatste moment ging dit toch niet door en is het uitgesteld. Naast stage heb ik ook nog veel andere leuke dingen gedaan.

Het weekend van 7-8 november stond in het teken van spring break. Dit is een weekend waarbij je tegen allemaal stagiaireteams leuke spelletjes speelt. Zo hebben we trefbal, basketbal, zwembadspelletjes, cocktailbucketchallenge en ik hou van Holland gedaan. Ook hebben we een eigen choreografie op het nummer van zanger Rinus ‘ Met Romana op de scooter’ bedacht omdat de naam van ons team ‘de Sjonnies’ was. Natuurlijk waren we erg fanatiek maar helaas verloren we het finalespel van een ander team. Maar toch trots op een mooie tweede plaats. ’S Avonds was er nog een gezellig feestje voordat we allemaal onze hangmat opzochten.

Deze maand heb ik ook elke week twee lessen salsa gevolg. Dit was echt een hele uitdaging. Maar uiteindelijk kan ik met trots zeggen dat ik met 3x uitstekend ben geslaagd voor de eerste basiscursus. Ik was er zelf ook nogal verbaasd over, maar toch erg leuk.

25 November werd er in Suriname Srefidensie oftewel 40 jaar onafhankelijkheid gevierd. Overal op straat was er feest. Heel veel mensen en kinderen in klederdracht en veel muziek en kraampjes. Erg leuk en mooi om mee te maken. De avond hiervoor was er ook een groot feest in Euphoria waar Jayh en Firstman een optreden gaven. Het was erg druk maar toch een leuk feestje. Bijzonder daar was dat de mannen geen korte broeken mochten dragen. Dit was nergens aangegeven dus zag ik veel (vooral Nederlandse) mannen bij de ingang weer omkeren.

Dankzij de lieve mensen hier in Suriname maar ook de lieve felicitaties en skype gesprekken in Nederland heb ik een hele leuke verjaardag gehad. Het was wel gek omdat ik in Nederland vier uur eerder jarig was en al eerder felicitaties kreeg terwijl ik voor mijn gevoel nog helemaal niet jarig was. Na een avondje thuis gezellig kingse, drankjes drinken, slechte grappen, bevroren slagroomsoesjes en leuke cadeautjes ging de nacht tot in de vroege uurtjes door bij Tequila. Nadat we al onze dansjes op de vloer gedaan hadden kwam de taxi ons ophalen en bracht ons thuis. Eenmaal thuis was als verrassing ons huis versiert, erg lief! Op zaterdag zijn we nog met de hele groep uiteten geweest bij het ‘Pannenkoeken en poffertjes café.’

Verder ben ik nog steeds niet heel bruin, al ben ik wel gestopt met insmeren en ik verbrand niet eens. Er zijn nog enkele leuke feestjes geweest hier zoals een poolparty en een feestje op een boot dus ik vermaak me hier wel. De helft zit er al bijna op en de tijd vliegt. Vrijdag vieren we Sinterklaas met het huis en zaterdag en zondag ga ik naar Nickerie/Bigipan, een leuk weekendje weg.

Owja het is hier nog steeds elke dag 30 graden, dat was ik bijna vergeten te vertellen

Groetjes

Reacties

Reacties

Ros

Fijn Loes, dat je het nog steeds leuk hebt. mooi verhaal !

Mario Munsters

Loes, fijn om te lezen dat je helemaal HAPPY bent. Er is daar zoveel te beleven dat je tijd omvliegt. Je komt toch wel weer terug? Groetjes ook van Tinus.

may mulders

Hoi Loes ik lees met plezier jouw bericht fijn dat jullie daar genieten zo hoort het ook en dan dat lekkere weer fantasties toch .kijk al uit naar je volgende verslag geniet in de tussentijd maar lekker groetjes vanuit Siebengewiebel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!